Innlandsporteføljen fremmer grønn innovasjon i Innlandet
Innlandet Fylkeskommune, Statsforvalteren Innlandet og Innovasjon Norge har etablert Innlandsporteføljen og Sirkulære Solør på Braskereidfoss er en av satsningsområdene. Innlandsporteføljen løfter fram de viktigste grønne innovasjonsprosjektene i fylket som har størst mulighet til å lykkes med eksport og verdiskaping.

Industriell symbiose og sirkulære verdikjeder
Felles for prosjektene i Innlandsporteføljen, er at de jobber mot industriell symbiose og sirkulære verdikjeder. Industriell symbiose betyr at bedrifter samarbeider om å bruke hverandres biprodukter, avfall eller overskuddsmaterialer. For eksempel kan overskuddsvarme fra én fabrikk brukes til å varme opp en annen. På den måter skaper vi verdi av ressurser som ellers hadde gått til spille.
Sirkulære verdikjeder handler om å utforme produksjons- og forbrukssystemer som reduserer avfall. Målet er kontinuerlig resirkulering av produkter og materialer. Slik blir brukte produkter omgjort til nye, og vi reduserer avfall og utnytter ressursene på en bedre måte. Samlokaliserte bedrifter som samarbeider på denne måten, kalles en hub i Innlandsporteføljen.
Samarbeid mellom offentlige aktører
– Vår rolle er å sørge for gode rammer slik at innovasjonsprosjektene i hubbene får gode muligheter til å lykkes, sier Fredrik Holte Breien som er prosjektleder for satsingen på vegne av Innlandet fylkeskommune.
Med seg i teamet har han Håkon Lauvålien fra Innovasjon Norge og Inga Blæsterdalen fra Statsforvalteren Innlandet.
Sammen utgjør de porteføljegruppa som har ansvar for å koordinere aktørene, kommunisere arbeidet og påvirke rammevilkår for Innlandsporteføljen.
– Vi er opptatt av at Innlandsporteføljen bygges fra bunnen og opp, slik at ressurser fra våre organisasjoner kan koples på ved behov og på rett tidspunkt. Ved å møte oss samlet, er vi bedre rustet til å jobbe parallelt og dermed raskere. Vi har et solid sammensatt team med folk fra våre tre organisasjoner i ryggen, sier Holte Breien.

Sirkulære Solær i praksis
Nå har de igjen besøkt Sirkulære Solør på Braskereidfoss som er en av de ledende bihubene i Innlandporteføljen. Sirkulære Solør består av en rekke industribedrifter som vil utnytte ressursene bedre. Det betyr at det som er avfall for én bedrift, kan brukes av noen andre til å lage nye produkter.
Et godt eksempel på dette er samarbeidet mellom Moelven Våler og Forestia. Moelven Våler produserer trelast. Når tømmeret sages opp, blir det mye sagflis.
– Dette selger vi rett til naboen vår, Forestia, sier direktør i Moelven Våler Styrbjörn Johansson.
– Her blir den videreforedlet til sponplater, utfyller fabrikksjef ved Forestia Espen Svenneby.
Fremtidsrettet transport og logistikk
Med 300 lastebiler i døgnet inn i industriparken, samarbeider de også mye om logistikk og transport, også om løsninger for framtida.
NAF Trafikksenter Vålerbanen har tatt på seg jobben med å koordinere arbeidet med å få på plass ladere for tungtransport, en såkalt multifuelstasjon, noe som vil være et gode for hele området.
I september fikk de innvilget søknaden sin til Enova om støtte. Dermed er målet å få etablert en elektrisk ladestasjon på industriområdet innen våren 2026.
– Vi vil også ha på plass biogass og hydrogen. Det er vanskelig å si hvilke av disse alternative drivstoffene som vil slå an. For to år siden ville jeg sagt strøm, nå er jeg usikker. Ting endrer seg veldig fort, sier direktør for NAF Trafikksenter Vålerbanen Geir Atle Stormbringer og legger til:
– El kommer først, så må vi se på eventuelle leverandører for å få på plass resten.
Svenneby ved Forestia mener en ladestasjon på Braskereidfoss er viktig for at de skal kunne være konkurransedyktige. Mange kunder stiller en del miljøkrav til sine leverandører. Noen krever for eksempel at varer skal leveres på en miljøvennlig måte, og da er ikke lastebiler på diesel godt nok.


Kompetansedeling styrker bedriftene
I Sirkulære Solør er de opptatt av å utvikle bedriftene ved å samarbeid og dele kompetansen.
– Vi ønsker å dele det vi kan, sier Espen Svenneby. Sirkulære Solør er én av åtte biohubber i Innlandsporteføljen. Svenneby håper også at hubbene skal kunne samarbeide seg imellom etter hvert.
Samarbeidet mellom bedriftene i Braskereidfoss, er det i hvert fall ikke noe å si på. Et eksempel er samarbeidet for å utdanne og trene opp tungbilsjåfører.
Årlig har NAF Trafikksenter Vålerbanen 3200 elever på obligatorisk tungbilkurs, noe som er 75 % av markedet i Norge. I tillegg har de en rekke spesialtilpassede kurs for ulike bransjer som bruker lastebil i driften.
– Mange av disse kommer til oss etter kurs på NAF for blant annet å øve på å sikre lasten på en ordentlig måte med stropper, sier fabrikksjefen på Forestia.
De har en egen hall som lastebilene kan kjøre inn i for å laste sponplater. Det er her sjåførene får lov til å trene på å sikre lasten.
Flere industriprosjekter på gang
Sirkulære Solør og aktørene på Braskereidfoss jobber også med andre grønne prosjekter. Et av disse handler om vertikalt landbruk, hvor overskuddsvarme kan brukes til å drifte veksthus og for eksempel landbasert fiskeoppdrett. Et annet prosjekt er etablering av en fabrikk for å rense aske. Det jobbes også med en ressurspool som gjør at bedriftene kan dele både på folk og utstyr. På Braskereidfoss industriområdet er også Hafslund Eco i full gang med å re-etablere kraftverket igjen. Sirkulære Solør har stort fokus på fornybar energi.
Flere etableringer og mulig terminal
Kommunen eier 300 mål i området som er regulert for industri. Næringssjef i Våler kommune Arild Lande sier at området er høyaktuelt for både nasjonale og internasjonale aktører.
Det går også jernbaneskinner gjennom området, med egen tømmerterminal. Sirkulære Solør ser også på mulighetene for å etablere en godsterminal i industriparken eller i nær tilknytning. Denne skal ikke konkurrere med andre terminaler i Innlandet, men være et supplement og kunne ivareta beredskapsmessige funksjoner i tillegg.